/RELACJA/ O nauce praw dziecka w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii „Jędruś”

21 grudnia 2015 Z życia projektu
kalejdoskop-praw-dziecka-ikona

_MG_6074Jak przygotować autorską koszulkę metodą sitodruku? O nauce praw dziecka metodą warsztatu plastycznego w ramach projektu „Kalejdoskop”.

_MG_6151Tego jak przygotować wyjątkową koszulkę metodą sitodruku uczyli się chłopcy z Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii „Jędruś”, biorący udział w projekcie „Kalejdoskop”. Autorska koszulka nosiła tytuł „najważniejsze dla mnie prawa dziecka”

_MG_5999Od czego zaczynamy? Pierwszym krokiem jest wybranie tego z praw dziecka, które wydaje nam się najważniejsze. Nie jest to proste zadanie… Jak przełożyć na obraz to co jest dla mnie ważne?

_MG_6003Krok 2: wybrane prawo i jego wizualizacje przenosimy na papier tak jak je rozumiemy. W procesie projektowania koszulek ważne jest to by wzór powstał w czarno-białej kontrze czyli na białym papierze przy użyciu czarnego tuszu, flamastra, farbki lub odwrotnie: na czarnym arkuszu z wykorzystaniem białego pisaka, farbki czy korektora.

_MG_6016Co tu wybrać? Jak o tym opowiedzieć obrazem? Jakie prawa wydają się chłopcom najważniejsze? Zobaczmy jak wygląda to na etapie projektowania:

_MG_6040 _MG_6043Uczestniczący w zajęciach chłopcy swoimi pracami pokazali jakie prawa dziecka wydają się im najważniejsze. W ich twórczości widzimy to, co jest dla nich ważne: prawo do miłości i prawo do zabawek;) ale również prawo do życia w rodzinie czy prawo do nauki. To było bardzo trudne zadanie..

_MG_6021Kolejny etap prac nad autorskimi koszulkami obejmował skanowanie rysunków i naświetlanie ich na specjalne siatki, które następnie wykorzystywaliśmy do odbijania wzorów na koszulkach. Gotowe siatki wyglądają tak:

_MG_6083Teraz czas na przygotowanie siatek do pokrycia farbą. Prowadzący pokazują proces zabezpieczenia wzorów tak by na koszulce odbił się ich własny rysunek. Ważne będą też tu walory estetyczne: chcemy mieć pewność, że na naszej koszulce, nasz projekt zostanie „odbity” bezbłędnie. Chłopcy bacznie przyglądają się prowadzącym.

_MG_6074Prowadzący tłumaczą, że tą część siatki chłopcy będą pokrywali farbą a następnie przy użyciu specjalnego narzędzia o nazwie „rakla” farba będzie zbierana a wzór odbije się na koszulce. Ten etap pracy budzi dużo emocji. Każdy chce by jego koszulka/bluza odzwierciedlała wiernie to co zostało zaprojektowane.

_MG_6078W praktyce odbijanie wzorów na materiale nie jest zadaniem prostym – bardzo ważna jest precyzja w odwzorowywaniu obrazu. Dlatego korzystamy z mocy pracy zespołowej: kilku chłopców trzyma, kilku odbija wzór. Ponad to, jak widać, do tego zadania przydaje się skorzystanie z pomocy dorosłych.

_MG_6093Kiedy już wzór został precyzyjnie odbity na koszulce przechodzimy do kolejnego etapu: teraz wzór należy utrwalić ciepłem na materiale – do tego również przydatni są dorośli. Tutaj wykorzystujemy specjalną opalarkę ale zwykła suszarka również dała by radę.

_MG_6091A rezultaty? Proszę bardzo. Rozumiemy nasze prawa, potrafimy je wyrazić, umiemy już korzystać z mocy współpracy zespołowej (co nie jest łatwe!), do tego znaleźliśmy dorosłych, którzy nas wspierają. Brawo My!

_MG_6146 _MG_6150

_MG_6152Zajęcia zrealizowane w okresie: październik – listopad prowadzili: Maria Jarco, Michał Kuszyk i Danuta Paciejewska.

Projekt „Kalejdoskop” realizowany jest Przez Fundację Mederi w ramach programu „Obywatele dla Demokracji” finansowanego z Funduszy EOG

logotypy2